onsdag 28 februari 2007

Orkidéer


Köpte hem ett nummer av hem ljuva hem och slog mig ner i soffan och bläddrade lite. Hittade ett reportage om orkidéer som jag tyckte var intressant =)

Där stod det bland annat att ute i naturen växer orkidéerna på träd! Visste ni det? Hade jag ingen aning om, låter så spännande! Skulle vilja se på riktigt!

Rötterna använder dom för att hålla fast sig i trädet och för att samla in vatten och näring som rinner längs trädet och kommer från luften. Låter så sött att dom sitter där och klammrar sig fast i trädet, får mig bara att känna ännu mer kärlek till dom här vackra växterna! Gör dom ännu mer speciella ;)

Har hört förr att man gärna ska ha orkidéerna i en glaskruka, men aldrig riktigt varför, men här får man ju redan på att rötterna helst inte vill vara instängd i en kruka, därför är det bättre med glas, så att dom får lite ljus. Ett tips är att man på sommaren kan ställa ut orkidéen på dan och sedan ta in den på natten, då ska blommbildningen förbättras. Ett till tips var att ta bort de små klämmorna som håller blomman uppe, de är nämligen främst till för att underlätta under transporten. Då får blommorna en mer hängade form vilket denna skribent tyckte var så vackert. (Smaken är ju som baken, mina klämmor stannar nog kvar iaf ;)

Ljus plats på vintern och skyddad från direkt solljus på sommaren. (Står den för mörkt orkar inte knopparna utvecklas och trillar då av, så har det hänt för mig och nu vet jag ju varför) Vattnas 1 gång i veckan med ljummet vatten (står även att om man har för hårt vatten måste man vattna dom med regnvatten ) Man ska noga sköta om rötterna står det (men inte hur.) När alla blommorna på en stjälk rammlat av klipper du av stjälken ända nere vid fästet, där kommer sedan en ny stjälk skjuta upp. Eller korta ner den så tre bladveck finns kvar, i regel kommer det då nya blommor på stjälken. Varje utslagen blomma håller 1-2 månader och man kan få den att blomma om 2 till 3 gånger om året.

2 kommentarer:

Lia sa...

Vilka fakta du kommer med!
Du kanske skulle sadla om till florist?
*skratt*

Kramis!

Anonym sa...

Hej sötis!
Läste om orkideerna, jag köpte en sån där vit på nyårsafton och den blommar än idag! har fått plocka bort 1 blomma bara! =) Jag som jämt har ihjäl mina blommor nu för tiden...
Jo du, jag har ju fortfarande din mössa... Hur gör vi med den? Och du! Jag ska ha ljusparty hemma hos mig den 27 mars kl 18! Boka in, snacka med Josse oxå och gärna fler om dom vill komma. Vi hörs stumpan! Kramar Tessan

av lycka, mys, pirr i magen och kärlek