torsdag 7 oktober 2010

Förlossnings berättelse

Den hela började med att jag vaknade 8.20 på tisdag morgon den 28:e september, gick ner och kissade, och sedan tillbaka till sängen och kröp ner under täcket.
Vid 9-tiden började jag känna nåt jag inte känt förut, en värk?
Känslan återkom ca var 10 min, så jag bestämde mig för att gå ner och gå in på varktimer.se och försöka klocka värkarna. Satt vid datorn en timme och klockade. Ringde sedan sambon (som var på jobbet) och sa att jag trodde att något var på gång, men att det kunde ju dröja jätte länge, men bara så att han var beredd ;)

Jag tänkte att det var lika bra att ta ett bad så jag gjorde det =) Tänkte att om jag väntade kanske jag skulle ha så ont så att jag inte klarade av det sen!
Vid 11, tror jag, ringde jag förlossningen och berättade att jag hade värkar, då var det 5, 6, 7 min mellanrum ungefär mellan värkarna.
Eftersom det skulle ta en halv timme för Tommy att ta sig hem och sedan en halv timme till innan vi kom till förlossningen ville jag bara höra lite. Men både hon och jag tänkte att det skulle nog ta ett tag till, då jag inte hade så ont ännu.

Hade tid hos min barnmorska kl 15 och kom på att jag gärna inte ville köra in till stan själv med värkarna så jag ringde Tommy och sa att han fick komma hem så han kunde skjutsa in mig till klockan 15.
Han kom hem 14.00 och så åkte vi till Christina. Hon tog blodtrycket och lyssnade på hjärtljuden och sa att det skulle bli spännande att se om jag hann komma till förlossningen innan hon slutade den dagen (hon skulle jobba till 20)

Vi åkte hem igen och Tommys bror kom hem till oss för att hjälpa till att fixa lite saker i sista sekunden (vi håller ju på att renoverar för fullt, mitt i alltihopa!!) Grannen kom också och hjälpte till, och en till kompis (elektriker) var på väg för att fixa lite el.
Jag låg på soffan och andades.

Vid 17-tiden gick jag på toa och kissade, tillbaka till soffan, hostade till och så blev jag alldeles blöt!? Kissade jag på mig? Jag var ju nyss på toa?
Hörde att någon var i hallen, visste inte om det var Tommys bror (ville helst inte springa förbi helt nerkissad?) så jag smög lite försiktigt fram - det var Tommy som stod där =)
- Antigen har jag kissat på mig eller så har vattnet gått, säger jag.
- Borde du inte veta om vattnet har gått? Svarar han.
- Jag vet inte, säger jag, jag måste in på toa och titta.
Tommy står utanför.
- Var det vattnet?
Jag tittar ner i trosorna, det är lixom lite grynigt och nån liten blodblandning.
- Jag vet inte säger jag, jag måste ringa förlossningen och fråga.

Tänkte att när vattnet har gått ska det väl sippra hela tiden och det gjorde det inte.
Så jag ringde och berättade. Hon på förlossningen sa att jag skulle sätta på mig en binda, blev den blöt, var det nog vattnet som gått, och då skulle jag höra av mig igen.
Hann precis få på mig nya trosor med en binda, när det forsade ur mig! ;) Då var jag säker på att vattnet gått så jag ringde upp på en gång igen.
- Du får göra som du vill, om du vill vara hemma en stund och vänta lite på värkarna, eller om du kommer in på en gång, svarade hon på förlossningen.
- Du måste i alla fall komma in ikväll.

Jag bestämde mig för att vänta på värkarna och ringde pappa för att berätta. Efter jag pratat med pappa ringde jag Josse och efter henne ringde jag Cissi, men när jag pratade med Cissi kände jag att inte orkade prata längre, nu gjorde det för ont.
Satt på en stol när jag pratade och vet att jag sa till Cissi att undra om jag kan lägga mig i soffan fast det sipprar vatten ur mig. Och hon sa till mig att självklart skulle jag lägga mig på soffan och vila!! (konstigt hur man tänker, jag bekymrade mig för soffan jag!?)
Tog en handduk och lade mig på soffan och andades.

Ropade på Tommy att nu måste han komma och klocka värkarna för det klarade jag inte av längre.
Sa till honom att vi borde ju äta något innan vi åker in och han gick iväg till köket för att fixa mat.
-TOMMMMMMYY , du måste vara här och hålla min hand, ropar jag.
Tommys bror får fixa maten istället.
Och Tommy sätter sig bredvid mig.
Jag börjar må illa, så Tommy får hämta en spy hink och mycket riktigt.. där kom det upp!
Säger till Tommy att jag inte vet om jag orkar vänta på maten, men tänker att nu kanske jag verkligen behöver mat när jag kastat upp allt jag tidigare ätit.
Maten blir klar. Grannen, Tommys bror och kompisen sitter nu vid bordet i vardagsrummet, jag ligger i soffan och andas (har nyss spytt) och Tommy sitter bredvid mig och nu ska vi äta allihopa! Haha vilket kaos! Undrar vad grabbarna tänkte, själv var jag så "inne" i andningen så inget annat fanns.

Vi fick i oss lite mat, sedan ut till bilen. Spypåse med!

Tommy ringer förlossningen för att berätta att vi är på väg och jag försöker mellan värkarna skicka iväg ett sms till närmaste - Mot förlossningen. Klarade inte ens av det så Tommy fick fixa det sista.
Och så illamående igen.. spy! Tommy stannar längs vägen för att kolla så inte påsen läckte, det gick bra!

Fortsättning följer, för nu är det en liten tjej här som är jätte hungrig ;)

6 kommentarer:

Linda - Nagelteknolog sa...

Vad spännande!!!!!

Nettan sa...

Väntar med spänning på fortsättningen.... :)

Linda N sa...

Tårarna sprutar! Och då har jag ännu inte läst fortsättningen. Jobbar på min egen story men en förkyld son och en alldeles för lång förlossning har gjort att det tar sin tid. Kram på er!

Mia R sa...

Åh vad spännande!! :)

Lia sa...

Gudars vad spännande!
Det gör ont i magen på mig! Och så fort jag läste om att du började spy, kände jag: men va fan! Måste man göra det å när det är dags!? *livrädd*

Haha!

Åh vilken härlig berättelse! Väntar ivrigt!

Camilla sa...

Tårar igen....det är som att uppleva sin egen förlossning igen när jag läser detta. Spännande!

av lycka, mys, pirr i magen och kärlek